Conversie optimalisatie is kijken op alle niveaus
Een offerte of een aankoop wordt gezien als dé conversie. Maar toch is er meer dan alleen een aankoop. Je moet de kosten voor de marketing activiteiten terugverdienen. Maar het is niet slim je alleen te focussen op aankopen. Er zijn meer conversies die van waarde zijn. Een aankoop gebruiken als enige KPI is gewoon niet slim. In dit artikel leggen wij je uit welke conversiepunten er nog meer zijn en waarom het slim is om je ook op deze zaken te richten. Zo haal jij meer uit de website.
Kijk verder dan de aankoop
Toch beginnen we de conversie de aankoop. Je wilt natuurlijk dat een bezoeker een aankoop doet ik jouw webshop. Toch kun je deze conversie interessanter maken. Je wilt namelijk dat een bezoeker vaker een aankoop doet bij jou, maar het zou ook mooi zijn als de bezoeker meer uitgaf per bestelling.
Door verder te kijken dan alleen de aankoop, onderzoek hoe je jouw omzet kan verhogen met bijvoorbeeld een upsell. Dit kan met behulp van aanbevolen producten. Deze producten kun je tonen bij de productpagina, de categoriepagina, maar ook bij het winkelmandje. Door de check-out te personaliseren, overweegt de bezoeker mogelijk om zijn aankoop uit te breiden. Door gepersonaliseerde berichten verlaag je de drempel om de aankoop te vergroten.
Inschrijving van een nieuwsbrief
Een bezoeker wil niet altijd direct een aankoop doen, daarom is het handig om ook inschrijving voor nieuwsbrieven mee te nemen in de conversies. Mogelijk is deze bezoeker zeker wel geïnteresseerd, maar nog niet helemaal overtuigt. Je kunt dan de bezoeker verder verleiden door middel van de nieuwsbrief. Je kunt de drempel voor de inschrijving verlagen door een kortingscode of exclusieve content te bieden.
Door middel van de nieuwsbrief kun je bezoekers op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen, maar ook van kortingen en aanbiedingen. Zo kun je de bezoeker in een later stadium overhalen om over te gaan tot aankoop. De inschrijving voor een nieuwsbrief is dus zeker de moeite waard om te meten als conversie.
Download van een whitepaper of brochure
Een whitepaper of brochure biedt de mogelijkheid om jouw producten of diensten volledig uit te lichten. Deze extra informatie is voor de klant waardevol. Dit is geen direct aankoop, maar wel een lead die geïnteresseerd is. Een waardevolle conversie dus. Je ontvangt hiermee ook direct waardevolle informatie over jouw leads. Dus neem dit zeker mee als conversie.
Contact opnemen
Dit is misschien niet een keiharde conversie, maar een contactformulier is zeker een goede conversie. Zorg er wel voor dat jouw contactformulier goed is opgesteld. Maak duidelijk welke velden verplicht zijn en welke informatie je wilt. Zo verloopt het invullen van het formulier soepel en vult de bezoeker geen onnodige informatie in. De contactformulieren geven uiteindelijk inzicht wie jouw bezoekers zijn. Ontvang je dus geen waardevolle contactformulieren, dan is het zeker tijd om te doen aan CRO.
Kijk verder voor optimalisaties
Conversie is dus meer dan een aankoop. Kijk dus ook zeker verder dan de aankoop of offerte. Om jouw omzet te vergroten, is niet alleen jouw online marketing belangrijk. Vergroot dus jouw omzet dankzij slimme conversie optimalisatie.