Welke vormen van reclame zijn er?
Reclame is overal om ons heen. Op televisie, in de krant, op het internet, in het openbaar vervoer en zelfs in de lucht. Dat er veel reclame is weten we dus, maar er zijn ook veel verschillende vormen van reclame. Het doel van reclame is iemand beïnvloeden. Een reclame over een blikje cola heeft dus geen enkel ander doel dan jou ervan overtuigen dat je dat blikje cola moet kopen. Maar dat blikje cola kan in verschillende reclames voorbij komen. Een paar voorbeelden van reclame zijn:
– Actiereclame, of productreclame. Dit is dus het overhalen van mensen om een product of dienst te kopen. Bij actiereclame zijn de producten vaak in de aanbieding. Hierbij kun je dus denken aan supermarktfolders vol afgeprijsde producten.
– Themareclame. Hierbij staat imago centraal.
– Sluikreclame. Als je een serie of film kijkt, wordt er een bepaald product van een bepaald merk gebruikt. Hoewel dit in eerste instantie niet op reclame lijkt, beïnvloedt het je uiteindelijk toch.
– Ideële reclame. Dit soort reclame is gericht op een maatschappelijk doeleinde.
Reclame via social media
Tegenwoordig is reclame via social media ook zeer populair. Social media heeft immers een groot bereik. Wanneer je veel volgers hebt, zien veel mensen je reclame voorbij komen. Social media marketing is dus heel belangrijk als je klanten aan je wil binden. Vooral Instagram is tegenwoordig populair voor Social media marketing, maar TikTok stijgt ook enorm in populariteit. Het inzetten van influencers is bij dergelijke marketing zeer zeker ook een goed idee om bereik te creëren en je doelgroep aan je te binden.
Meningen over reclame
Omdat er zoveel verschillende soorten reclames zijn, zijn er ook veel mensen die een mening hebben over die reclames. Bepaalde reclames worden als zeer negatief gezien, maar dan wordt er alsnog wel over gesproken. Een belangrijk doel van reclame is dat het in je hoofd blijft zitten. Hierdoor maken sommige producenten de reclames bijvoorbeeld bewust emotioneel, irritant of juist grappig.