De juiste social media voor jouw merk

Het leven van mensen speelt zich tegenwoordig steeds meer online af en dat is dan ook waar de toekomst van marketing ligt. Met systemen zoals HubSpot wordt het steeds makkelijker om je online marketing te managen, maar de vraag blijft wel, waar moet je zijn met je product? Nederlanders brengen wekelijks zo’n 47 uur online door, online adverteren is dus zeker een slimme zet, maar dat zegt niks over hoe jouw potentiële klanten hun internettijd besteden. Om optimaal te profiteren van alle voordelen die online marketing biedt, moet je daar eerst over nadenken.

Welke opties zijn er?

Met HubSpot van Fueld kan je diverse social media en andere marketing kanalen in één systeem koppelen. De mogelijkheden en platformen die je toe kan voegen lijken soms wel eindeloos. Er zijn natuurlijk de kleinere – maar zeker niet onbelangrijke – spelers zoals Twitter (2,7 miljoen Nederlandse gebruikers) en Pinterest (3,3 miljoen Nederlandse gebruikers). Dan heb je nog de middenmoters, LinkedIn (4,6 miljoen gebruikers in Nederland), TikTok (4,8 miljoen gebruikers in Nederland), en Instagram (4,9 miljoen gebruikers in Nederland). Tot slot de grote jongens, met YouTube (8,8 miljoen gebruikers in Nederland) en koploper Facebook (10,1 miljoen gebruikers in Nederland).

Welk platform voor welke doelgroep?

De opties zijn dus behoorlijk breed en eigenlijk allemaal goed bezocht. Op welk platform jouw doelgroep zijn of haar tijd doorbrengt, kan een zoektocht zijn en sterk van meerdere kenmerken van je doelgroep afhangen. In het algemeen gezegd is het zo dat YouTube en Facebook een breed publiek trekken, terwijl we op TikTok vooral jongeren zien. Ook het soort gebruik verschilt per platform, zo is LinkedIn natuurlijk bij uitstek een website voor professionele gebruikers die hun netwerk willen uitbreiden. Instagram is veel persoonlijker en een zeer visueel medium, terwijl Twitter meer gericht is op tekst. Dit zijn allemaal overwegingen die je mee moet nemen bij de keuze voor het perfecte platform.